Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hur tränar man när man har muskelvärk?

Publicerat fredag 25 november 2016 kl 15.37
Hör Daniel Strandberg, personlig tränare berätta om träning vid muskelvärk
(2:50 min)
Löparskor.
Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio

Muskelvärk behöver inte betyda att musklerna är skadade. Den som lider av diffus smärta i nacke eller rygg, kan behöva träna olika muskler och få dessa att samarbeta.

Att du har ont på ett speciellt ställe, behöver inte innebära att det är musklerna just där som behöver tränas.

– Problemet kanske inte sitter precis där det gör ont. Det grundläggande för den som har ont i ryggen kan mycket väl vara problem med hållningen. Då är det musklerna i magen, eller bålen, som ska tränas. Eller rörligheten i bröstmusklerna, säger Daniel Strandberg som är personlig tränare på Friskis & Svettis.

Diffusa smärtsymptom i nacke, skuldror och rygg är något som många lever med. Musklerna värker, men därmed inte sagt att det är specifika muskler som behöver tränas enligt Daniel Strandberg.

– Då gäller det att ha fokus på vilka rörelser man behöver kunna. Fokus blir på att få olika muskler att röra sig tillsammans. Det är mycket viktigare än att bara göra en muskel stark.

Ett tydligt exempel på detta är smärta i ländryggen.

Då sitter problemen ofta antingen i stelhet i baksidan av låret, eller att magmusklerna är för svaga.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".