Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Karriärmöjligheter lockar behöriga lärare till Kalmar

Publicerat fredag 24 mars kl 11.27
Så har Kalmar använt förstelärarreformen
(1:17 min)
Emad Soukihy
Emad Soukihy. Foto: Emma Sandebäck/Sveriges Radio

Möjlighet att göra karriär är en orsak till att Kalmar kommun ligger på sjätte plats när det gäller andelen behöriga lärare.

Det är Skolverkets senaste statistik som placerar Kalmar på plats sex av 290 när det gäller andel behöriga lärare i grundskolan.

En placering som barn- och ungdomsförvaltningens administrative chef Emad Soukihy naturligtvis är nöjd med, även om han medger att det inte enbart är kommunens förtjänst.

– Först och främst handlar det om att vi har ett universitet i Kalmar. Det är ingenting vi kan påverka som förvaltning, så vi är bara tacksamma att de finns här och att lärarutbildningen finns här, säger Emad Soukihy.

Vad som däremot ligger inom kommunens kontroll är att skapa en attraktiv arbetsplats, vilket Emad Soukihy menar görs genom att ge lärare möjlighet till karriärvägar.

– Framför allt karriärvägar där man kan vara kvar i klassrummet och ändå få andra utmaningar. Vi har utnyttjat förstelärarreformen till maximum, som vi tycker.

På bekostnad av andra?

Frågan är, har det här skett på bekostnad av grannkommunerna? Har de tappat sina behöriga lärare till Kalmar? Enligt Emad Soukihy talar statistiken mot det.

– I stort kan jag inte se att de har tappat så mycket.

Han håller inte heller med om att Kalmar kommun skulle "köpa" till sig lärare från grannkommuner genom högre löner.

– Tittar man på statistiken så ligger Kalmar ungefär kring rikssnittet när det gäller löner. Vi vill gärna betala lärarna väldigt bra, men tyvärr ligger vi till och med i vissa kategorier under rikssnittet. Och det vill vi inte.

Vad kan då andra kommuner lära sig av Kalmars arbete när det gäller att locka och behålla behöriga lärare? 

Emad Soukihy tror att det handlar mycket om att berätta om vad man gör, att marknadsföra sig. Men det räcker inte med att locka till sig lärarna.

– Det handlar också om att behålla lärare inom yrket, så de inte lämnar det för något annat. Då gäller det att ge dem rätt utmaningar och möjlighet till karriär.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".