Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Följdfel förlängde strömavbrottet på Öland

Publicerat lördag 22 april kl 09.51
Johan Aspegren: "Det ska inte behöva ta tre timmar"
(2:48 min)
Johan Aspegren, informationschef på Eon. Foto: Eon.
Johan Aspegren beklagar att vissa ölänningar fick vänta tre timmar Foto: Eon

Fredagens stora strömavbrott, som släckte Öland i mellan en och tre timmarberodde inte på något fel på sjökabeln som ligger på Kalmarsunds botten.

De första uppgifterna om orsaken till avbrottet tydde på ett fel på sjökabeln, men den uppgiften dementeras nu. 

Felet låg i stationen Linsänkan strax norr om Färjestaden där all el till ön från sjökabelen passerar.

--Exakt vad som hände där vet jag ännu inte, men felet ska noga utredas av våra ingenjörer de närmaste dagarna, säger Eons informationschef Johan Aspegren till P4 Kalmar.

Vissa ölänningar fick strömmen tillbaka först efter tre timmar. Varför?

-Det beklagar vi. Man kan inte tända upp hela Öland på en gång,  utan man måste koppla in undan för undan, men det ska inte behöva ta tre timmar, snarare 20-30 minuter, säger Johan Aspegren. Det måste ha uppstått följdfel.

Öland har enligt många lyssnare haft ovanligt många strömavbrott det senaste året. Men Johan Aspegren vill inte hålla med om att elnätet är mer känsligt där.

-Det som hände är ovanligt och vi ska noga titta på anledningen till det inträffade. Finns det anledning till förändringar för en tryggare elförsörjning, så vidtar vi dom.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".