Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Matkedja vill få kunder att panta plastpåsen

Publicerat söndag 14 maj kl 08.37
Jerker Hagfors, butikschef: Det är en ny rutin som kan ta tid att få in.
(1:51 min)
Butikschef på Hemköp står i kassan.
Jerker Hagfors, butikschef på Hemköp, hoppas att pantsystemet även når Växjö. Foto: Rebecka Svensson/Sveriges Radio

Att panta burkar och flaskor är något vi är vana vid. Men nu testar Hemköp att även panta plastpåsar.

Hemköp har nu som första dagligvarukedja i Sverige infört pant på plastpåsar och påbörjat ett pilotprojekt i en butik i Stockholm. Jerker Hagfors, butikschef på Hemköp i Växjö;

– Det är ett bra initiativ. Det stora är att vi kan göra en insats för miljön och bidra till att få bort plasten från våra sjöar.  

Pantsystemet fungerar så att kunden återanvänder påsen så många gånger som möjligt. När den börjar bli sliten pantas den i kassan och kan återvinnas till en ny påse.

En av kunderna, Linda Johansson, tror att det kan ta tid att få in vanan.

– Det känns rätt konstigt, jag tror att man lätt glömmer att man ska packa in påsarna i bilen innan man åker hit och handlar, säger Linda Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".