Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar län

Nya bussar men med gamla chaufförer

Publicerat torsdag 10 augusti kl 17.39
"Kommunal och andra tycker att det här är väldigt bra"
(1:08 min)
Marious Metai i en buss.
1 av 2
Marious Metai körde bussen under dagens pressvisning. Foto: Eric Porali/Sveriges Radio
Ulf Nilsson framför en buss.
2 av 2
Ulf Nilsson (S), ordförande i KLTs trafikstyrelse och landstingsfullmäktige. Foto: Eric Porali/Sveriges Radio

Om en dryg vecka börjar de nya KLT:s nya bussar rulla i Kalmar län. Men även om en ny aktör vann upphandlingen får de gamla chaufförerna vara kvar.

Bussbytet innebär en enorm satsning på fem miljarder på tio år. En satsning med hårda politiska krav som bland annat inneburit att alla gamla chaufförer fått stanna, trots att Bergkvarabuss vann upphandlingen och inte tidigare aktören Nobina.

Sammanlagt rör det sig om 400 nya bussar där samtliga är fossilfria. 60 procent av bussarna går på biogas och resten på syntetisk diesel, eller HVO som det också heter.

Inga uppsagda chaufförer

Bakom satsningen finns en upphandling som hade tre politiska krav. Det handlade om att bussarna skulle vara fossilfria och vara moderna. Dessutom skulle chaufförerna som kör bussarna ha bra förutsättningar och villkor.

Bergkvarabuss vann upphandlingen. Det innebar att alla chaufförer som varit anställda hos Nobina som kört för Kalmar länstrafik, KLT, nu skulle erbjudas jobb på Bergkvarabuss. Och så blev det.

Ulf Nilsson (S) är ordförande i KLT:s trafikstyrelse och landstingsfullmäktige. 

– Därför att vi vill skapa bra villkor och förutsättningar för att chaufförerna ska kunna stanna kvar i jobbet och utvecklas. Att man ska ha en hygglig anställningstrygghet, förklarar Ulf Nilsson.

Det har ingått i upphandlingsavtalet att förarna ska följa med till det företag som vinner upphandlingen. Att det funnits med som ett krav i upphandlingsavtalet är något som man är först med i Sverige, menar Ulf Nilsson. Huruvida det faktiskt är så, är oklart. En källa till P4 menar att Stockholms lokaltrafik har gjort på samma sätt tidigare.

Vad har branschen haft för synpunkter på det?

– Branschen centralt har väl haft lite synpunkter på det men den här upphandlingen är inte överklagad. Vilket innebär att alla aktörer accepterat villkoren. Och Kommunal tycker att det här är väldigt bra, säger Ulf Nilsson.  

Moderna bussar

De nya bussarna är, precis som politikerna krävde, både fossilfria och modernt utrustade. Bland annat med wi-fi, USB-uttag, barnstolar och hjärtstartare.

– Vi ser det som ett krav att ha hjärtstartare. Vi införde det på tågen och det har varit bra genomslag på det. Och förarna är alla utbildade på det, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på KLT.

Bussarna har även speciella lysen framtill.

– De nya bussarna har xenonljus så att man som chaufför kan se bättre utmed vägen under nattetid, säger Marious Metai, busschaufför på Bergkvarabuss.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".