Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Appar som läser upp text kan hjälpa elever som har svårt med läsningen

Publicerat onsdag 15 november kl 13.46
Appar hjälper barn med läs- och skrivsvårigheter
(1:17 min)
Emma Lindeblad och en mobiltelefon
Appar i mobiltelfonen kan göra skolan lättare Foto: Alexander Ljungå/Sveriges Radio och LNU

Läsplattor och mobiler med appar, applikationer, kan vara till stor hjälp för elever med läs- och skrivsvårigheter. Det har forskaren Emma Lindeblad kommit fram till.

Emma Lindeblad, doktorand i psykologi, har undersökt vilken koppling det finns mellan självbild och psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter, och så kallad assisterande teknik. 

Hon har funnit att elever med läs- och skrivsvårigheter generellt på gruppnivå mår bättre. Mycket handlar om att pedagogiken har utvecklats och skolans personal är bättre på att möta dessa elever. 

Den assisterande tekniken innebär applikationer, så kallade appar, i mobil och surfplatta. Dessa finns lättillgängliga och hjälper också till berättar Emma Lindeblad:

– Främst får de text uppläst. Man kan fotografera text och få den uppläst, man kan få webbsidor upplästa och man kan få böcker på ljudfiler, så det är mest att man slipper själva avkodningen. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".