Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Motstridiga uppgifter kring fartygskollision

Publicerat tisdag 25 april 2006 kl 15.49

Styrmannen ombord på det danska fartyget Marina S, som imorse sjönk efter en kollision med det svenska fartyget Tinto, hävdar att han gjorde allt för att uppmärksamma Tinto om den farliga situationen.

Sten Gunnar Crona, polisens sjöutredare säger till P4 Kalmar att styrmannen påstår att han redan åtta sjömil före kollisionen såg på radarn att Tintos kurs var farlig, och att han gjorde flera radioanrop till Tinto, och använde mistluren men utan resultat.

Den som styrde det svenska fartyget Tinto hävdar däremot att han inte såg det danska fartyget på radarn och heller inte uppmärksammade några anrop. Samtidigt visade det sig att styrmannen på Tinto vid kollisionstillfället befann sig i ett utrymme jämte bryggan och gjorde iordning tevatten, säger Sten Gunnar Crona.

Hittills inget framkommit som tyder på att brott begåtts, men gör som alltid vid sådana tillfällen, och inleder en förundersökning om vårdslös sjötrafik.

Och det danska fartyget Marina S, som sjönk efter kollisionen på tisdagsmorgonen, kvarhölls i november fjol i Oskarshamn i två dagar på grund av brister i sjösäkerheten, skriver Sekomagasinet. Fartyget hade då allvarliga skador på skrovet efter en grundstötning.

År 2004 hölls Marina S kvar i Lysekil i tre dagar, bland annat på grund av att containrar lastats så högt att sikten från bryggan skymde, enligt tidningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".