Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågbanor rustas upp

Publicerat onsdag 9 augusti 2006 kl 12.12

Både Kust till Kustbanan och Stångådalsbanan ska rustas upp.
Kust till Kustbanan blir förhoppningsvis klar till nästa höst och Stångådalsbanans restid, Kalmar - Linköping, ska reduceras kraftigt.
Tjustbanans upprustning måste även den skyndas på.

Under hösten börjar Banverket förbättra Kust till Kustbanan mellan Kalmar och Göteborg.
Arbetena berör främst stationerna Rydaholm och Bor och delvis stationerna i Värnamo och Alvesta.
Målet är ökad säkerhet och snabbare räls.
Man beräknar att det ska vara klart nästa höst.

Också Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping ska bli snabbare i framtiden.

En del i detta som regionförbundet just nu har på förslag är att bygga en mötesplats för tåg i Gullringen mellan Vimmerby och Kisa, vilket skulle kunna leda till fler tågavgångar mellan Vimmerby och Linköping.

Utbyggnaden av Gullringen skulle enligt regionförbundets Anders Åkesson finansieras med statliga pengar, som man nu ansöker om.

Åkesson säger också till P4 Kalmar att han i framtiden hoppas att Stångådalsbanan kan byggas ut och att hastigheten på tågen ökas så mycket att en tågresa mellan Kalmar och Linköping tar en timma och 45 minuter istället för som idag drygt tre timmar.

Vad det gäller Tjustbanan, så vill Östgötatrafikens VD Leif Johansson, skynda på upprustningen.
Banan är i så dåligt skick att den sliter ut tågen och gör trafiken onödigt dyr.

Sker ingen upprustning snart blir det nödvändigt att sätta in bussar istället för tåg mellan Linköping och Västervik, tror Leif Johansson.

På uppdrag av regeringen har banverket gjort en förstudie om hur man kan få ner restiden mellan Västervik och Linköping till under en timme. Idag tar resan en och halv timma.

Men när Tjustbanan kan byggas om finns inga beslut om. Därför har Östgötatrafiken i ett brev krävt att banverket underhåller den bana som finns idag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".