Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny rådgivningsbyrå för telefoniproblem

Publicerat måndag 25 september 2006 kl 06.52
En branschfinansierad byrå för klagomål hos IT- och teleoperatörerna ska hjälpa kunder som inte får stöd av det vanliga konsumentskyddet. Foto: Scanpix

Branschen går ihop - skapar en ”opartisk byrå”

Kritiken mot tele- och IT-operatörerna har vuxit sig så stark att en ny rådgivningsbyrå nu startar dit missnöjda kunder kan vända sig för att få hjälp. Konsumenternas Tele- och Internetbyrå ska fylla upp en lucka i konsumentskyddet som finns idag enligt Mattias Grafström som blir chef.

Varken Post- och telestyrelsen eller Konsumentverket har idag mandat att gå in och hjälpa till i enskilda fall vilket den nya byrån kan göra. Verksamheten finansieras av tele- och IT-operatörerna som finns ute på marknaden.
- Men det ska inte påverka råden som ska bli opartiska även om vi inte är oberoende, säger Mattias Grafström till Sveriges Radio Kalmar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".