Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilverkstäder slarvar med prisuppgifter

Publicerat onsdag 4 oktober 2006 kl 05.40
Småländska bilverkstäder är dåliga på att ge ett pris innan arbete. Foto: Scanpix

Bilverkstäderna i Småland och Blekinge är dåliga på att lämna prisuppgifter till sina kunder, innan reparationen utförs. Det visar nya siffror från företaget Kontrollerad Bilverkstad där man ser allvarligt på resultatet.

- Det är viktigt för verkstaden att de är överens med kunden, annars kan det bli problem när man lämnar ut bilen, det säger Leif Fagerlund, vd för Kontrollerad Bilverkstad, till Sveriges Radio.

Kontrollerad Bilverkstad, som drivs genom ett samarbete mellan bland andra Motorbranschens Riksförbund, Bilindustriföreningen och Bilprovningen, gör tusentals slumpmässiga och oanmälda stickprovskontroller hos svenska bilverkstäder varje år.

Man går till exempel igenom bilar som verkstaden reparerat, för att se om jobbet utförts korrekt, och så får bilägare svara på frågor om hur de upplevde servicen. När det gäller själva reparationsarbetet så ser det bra ut på verkstäderna, enligt Leif Fagerlund. Men det är alltså värre när det gäller att lämna prisuppgifter.

De verkstäder som klarar testet belönas med ”gröna punkten”, en symbol som 116 verkstäder i Småland och Blekinge nu har och som är till för att hjälpa bilägaren att hitta en bra, seriös bilverkstad.

Men om det visar sig att en verkstad inte klarar nåt av testerna, måste man genast åtgärda felet. Annars får man ingen ”gröna punkten-symbol”, eller så blir man av med den man hade.

- Vi har sett att det i vissa fall inneburit att verkstaden tappar kunder, säger Leif Fagerlund.

Något som Kontrollerad Bilverkstad däremot inte testar är verkstädernas priser. Att en verkstad är märkt med Gröna punkten innebär alltså inte nödvändigtvis att kostnaderna är rimliga.

- Det är konkurrensen som ska styra vad verkstaden ska ta för pris, säger Leif Fagerlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".