Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dåligt skydd för internetkonsumenter

Publicerat måndag 9 oktober 2006 kl 05.32

Konsumentskyddet för handel på Internet är i teorin minst lika stark som skyddet vid köp i en butik, men i praktiken fungerar det betydligt sämre om man inte handlar av ett svenskt företag. Klagomålen mot att konsumentskyddet inte fungerar som det är tänkt är många och hos Konsument Europa ökar anmälningarna stadigt.

Den svenska lagstiftningen ska gälla även om säljaren visar sig ha sin bas i ett annat land. Men att hävda sin rätt utomlands är svårt för där saknas stöd som motsvarar Allmänna reklamationsnämnden i Sverige. Då krävs en civil rättsprocess för att få rätt om man inte kommer överens med säljaren. Det kan bli orimligt dyrt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".