Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Jobb försvinner när F-kassan förändras

Publicerat fredag 17 november 2006 kl 16.49

För att korta telefonköerna och minska antalet besök så satsar nu Försäkringskassan på att förbättra telefonservicen och Internettjänsterna. Samtidigt planeras att flytta de flesta kontor till lokaler på andra myndigheter som till exempel arbetsförmedlingen. Hur förändringarna kommer att påverka dom anställda är fortfarande oklart, men Inga Volfran på Försäkringskassan i Eskilstuna tror att många jobb kan försvinna.

Bland Försäkringskassans kunder i Eskilstuna var meningarna delade kring att sköta sina ärenden via Internet och telefon.

Enligt Försäkringskassans ledning så hoppas man att förändringarna ska leda till förbättringar för alla kunder eftersom många som nu besöker kontoren i fortsättningen kan sköta sina ärenden via Internet och telefon.

Det skulle i sin tur innebära kortare köer på kontoren för dom som känner att de behöver personlig service.

Men Inga Volfran på Försäkringskassan i Eskilstuna tror inte att det är för kundernas skull som förändringarna genomförs.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".