Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler har svårt att välja parti

Publicerat torsdag 5 september 2002 kl 12.53
Svenskarna väntar allt längre med att bestämma vilket parti man ska rösta på i valet. Tendensen har visat sig ändå sedan 1960-talet, då man började mäta det här. Något som kan vara avgörande i slutskedet av valrörelsen är partiernas valaffischer. Det säger Per Lindström som är lektor i psykologi vid instutitionen för samhälls och beteendevetenskap på Mälardalens Högskola - och har dokorerat på effekten av politiska budskap
Ett exempel i år är texten: "Tillsammans kan vi göra Sverige bättre". Bilden: Göran Persson med stadig blick in i kameran. Inte så konkret om man jämför med en valaffisch som partiet hade på 1970-talet då texten löd "Tandvårdsförsäkring åt alla" och med bild av en man som ler. Att valreklamen generellt sätt är mer diffus idag än förr kan ha att göra med partiernas likriktning, tror Per Lindström.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.