Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygbolagen ska ersätta passagerare

Publicerat onsdag 24 januari 2007 kl 12.54

Även om det än så länge inte är helt klart vem som bär ansvaret för att flygtrafiken på Skavsta stod still under tisdagskvällen och natten till onsdagen, så är det flygbolagen som resenärerna ska kontakta för att få ersättning. Det säger Jessie Cargill Ek som är jurist på Konsumentverket.

- Om man drabbas av en försening på ett visst antal timmar, inställda flyg eller nekad ombordstigning så har man alltid rätt till assistans. Då är det assistans i form av telefonsamtal som man behöver ringa för att meddela att man blir sen och även kostnader för övernattning. Den här rätten till assistans har man oavsett orsaken till förseningen, säger Jessie Cargill Ek.

Även om det inte är flygbolaget som har orsakat förseningen så har EU bestämt att det är de som har huvudansvaret för att betala ut ersättningen. Den som blir försenad har bland annat rätt till gratis mat och dryck i förhållande till hur lång förseningen blir.

Om förseningen dessutom tvingar en resenär att övernatta ska flygbolaget betala hotell och transporten till hotellet. Dessutom kan det i vissa fall vara möjligt att begära kompensation för förlorad arbetstid. 

Och Jessie Cargill Ek tycker det är viktigt att resenärerna som blev försenade begär den ersättning som de har rätt till.

- De ska naturligtvis vända sig till flygbolaget så snabbt som möjligt om de fått några kostnader. Det ska de göra även i de fall de inte fått den assistans, hotell, mat och telefonsamtal som de har rätt till för att då få kompensation för det, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".