Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Väntade en och en halv timme på färdtjänstbil

Publicerat onsdag 25 september 2002 kl 08.07
Färdtjänsten i Sörmland fungerar inte som den ska. Det menar Pensionärernas Riksorganisation, PRO. Och det styrks av 83-åriga Karin Karlsson i Trosa, som förra söndan väntade i en och en halv timme på den färdtjänstbil hon beställt:
- Jag väntade länge, sen fick jag gå upp igen för att ringa och kolla om det blivit nåt fel, säger Karin Karlsson. För att ringa fick Karin Karlsson ta sig upp i lägenheten på nytt - en kraftödande insats för de flesta 83-åringar. Dagen var kall och blåsig, så Karin Karlssons dotter hade gett henne rådet att vänta på bilen innanför porten. - Det är ju inte säkert att man ser bilen från porten, så jag gick ut för att titta. Det var kallt, säger Karin Karlsson. På Pensionärernas Riksorganisation, PRO, upprörs man över fallet, även om man inte är direkt överraskade. Samres är det företag som som håller i Färdtjänsttrafiken i Sörmland. Där påpekar man att 98 procent av färdtjänstkunderna hämtas inom 15 minuter från utsatt tid. Och man har nu utrett hur det kom sig att Karin Karlsson hämtades en och en halv timme efter den tid hon beställt. Gunnel Annergran är platschef på Samres i Mellansverige: - Föraren hade fått två beställningar nära varandra, och missat den ena. Men det är klart, ingen ska behöva vänta så länge på en färdtjänstbil, säger Gunnel Annergran.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.