Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Chanserna ökar för lurade PBair-kunder

Publicerat måndag 7 oktober 2002 kl 07.18
Det ljusnar för de kunder som hoppas få tillbaka sina pengar från flygbolaget PB Air, som skulle ha flugit mellan Skavsta och Thailand.
Det är det internationella samarbetsorganet för flygtrafik, IATA som ger sitt stöd åt kundernas krav på ersättning. De resenärer som hade köpt biljetter med PB Air från Skavsta till Thailand kom aldrig iväg. PB Airs svenska researrangör gick i konkurs, och flygrutten kom aldrig igång. Trots att kunderna sedan förra hösten begärt ersättning för sina biljettutgifter har de ännu inte sett några pengar från thailändska PB Air. IATA, International Air Transport Association, är flygindustrins gemensamma samarbetsorgan. I dagarna har IATAs stockholmskontor deklarerat sitt stöd för de drabbade passagerarna. I ett öppet brev skriver man att man de närmsta veckorna ska kontakta PB Air i Thailand, för att tvinga dem att återbetala de svenska passgerarna. Dessutom tänker IATA möta PB Airs ledning snarast möjligt. Det handlar om cirka tusen kunder som inte fick någon flygresa trots att de betalt biljetter. Tillsammans uppgår kundernas krav till drygt tre miljoner kronor. För att samordna alla missnöjda kunders krav har man startat en gemensam hemsida på internet, där undrande kunder kan utbyta tankar, och ta del av hur ärendet fortlöper. För det är en snårig historia, med intressenter i Thailand, Tyskland och England, förutom i Sverige.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.