Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Citybanan avgörande för Sörmland"

Publicerat torsdag 31 maj 2007 kl 15.48

Regeringen sade på torsdagen ja till att bygga Citybanan, den järnvägstunnel som ska underlätta tågtrafiken in och ut genom Stockholm. Bygget väntas kosta 16 miljarder och kommunerna runt Mälardalen har sagt att de planerar att bidra med två miljarder. Många menar att Citybanan också är en förutsätttning för att Ostlänken ska kunna byggas.

– Det andra alternativet, ytalternativet, hade troligen varit bättre. Att det byggs ut är bra, men lösningen är kanske inte den bästa. Det blir dyrt och det är inte säkert att man bli av med proppar i trafiken, händer det något i tunneln blir man av med två spår. Det finns inget alternativ, säger Daniel Heldén, miljöpartist i Gnesta.

Citybanan är den tågtunnel som planeras under Stockholm som många politiker och berörda hoppas ska innebära förbättringar för tågtrafiken i Mälardalen. Protesterna har varit många mot SJ:s förseningar de senaste åren. Med Citybanan utökas järnvägskapaciteten genom Stockholm kraftigt och det ska innebära utökad trafik och tåg som är mer punktliga än vad de är idag. Det säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

– Vi skapar bra förutsättningar för en ökad tillväxti en större region och en bättre miljö i regionen.

Bygget av Citybanan väntas kosta 16 miljarder och kommunerna runt Mälardalen har sagt att de planerar att bidra med 2 miljarder.

Regionförbundet Sörmland har i en tidigare överenskommelse om förutsättningarna för Citybanans byggande fått igenom krav på dubbelspår på Svealansbanan, förbättringar på västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg, en särskild förhandlingsplan för den planerade snabbtågbanan, Ostlänken, mellan Stockholm och Östergötland, via Nyköping och dessutom att den tågbanan byggs tidigare än planerat.

Citybanan är avgörande för Sörmlands framtid, säger Regionförbundets ordförande Marita Bengtsson. 

– Det är helt avgörande. De som bor i Strängnäs och Eskilstuna och längs västra stambanan vet hur det är när tåg inte kommer. Folk flyttar ju från länet. Det är en lösning för framtiden, även efter 2020. Det är tillväxthämmande att inte ha en Citybana med de spår behövs. Därför är det inte dyrt i längden.

Men miljöpartiet är på olika politiska nivåer kritiskt till att kommunerna ska vara med och betala något som partiet anser är en statlig angelägenhet. 

– Nationella satsningar är en statlig angelägenhet. Om man då börjar luckra upp reglerna om att kommunerna bara får lägga pengar i den egna kommunen kommer man få kaos när det gäller infrastruktursatsningar. Om vi ska ha någon ordning så ska staten planera och betala, säger Daniel Heldén i Gnesta.

Nina Mittjas
nina.mittjas@sr.se

Åsa Stöckel
asa.stockel@sr.se

Fredrik Blomberg
fredrik.blomberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".