Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kärnbränslefartyg väntar till havs

Publicerat söndag 30 september 2007 kl 07.30

Kärnbränslefartyget Atlantic Osprey höll sig i helgen kvar mellan Öland och Gotland. Uppdraget är att gå in till Studsvik för att hämta svenskt utbränt kärnbränsle - men i skärgården väntar Greenpeaces aktivister.

Föremålet för miljörörelsens intresse är 4.8 ton bränsle från den 1970 nedlagda forskningsreaktorn R 1 på Tekniska högskolan i Stockholm. Bränslet ska forslas för upparbetning till anläggningen Sellafield i nordvästra Storbritannien.

Berörda svenska och brittiska myndigheter har gett grönt ljus för transporten, den första svenska till Sellafield på två årtionden.

Sellafield är sedan länge ett rött skynke för miljörörelserna i de nordiska länderna. De pekar på bristande säkerhet och ständiga problem med radioaktiva utsläpp i havet som sprids hitåt.

En grupp nordiska Greenpeaceaktivister, runt 40 personer, hade på lördagen tillbringat två nätter i skärgården utanför kärnteknikföretaget Studsviks anläggning öster om Nyköping. De har minst sex gummibåtar och avser att protestera mot exporten av kärnbränslet.

Atlantic Osprey, ägt av brittiska Nuclear Decommissioning Authority, ägnade helgen åt att tuffa runt i farvattnen mellan Öland och Gotland. Enligt uppgift till TT har befälhavaren begärt lotshjälp till klockan 7 på måndagen.

TT: Varför har fartyget inte gått in till Studsvik?
– Av säkerhetsskäl kommenterar jag ingenting om våra transporter, säger Robert Berg, vd i Studsviks dotterbolag Stafo som ansvarar för utförseln.

Kustbevakningen i Stockholm samarbetar med polisen i Södermanland i övervakningen av Atlantic Osprey. Inte heller regioninspektör Robert Primus vill uttala sig om fartygets position och rutt - av säkerhetsmässiga skäl.

– Det är dels grundat på de aktioner som Greenpeace har aviserat. Därför vill jag inte berätta något om det operativa upplägget, säger han till TT.

Kustbevakningen vet av erfarenhet vad Greenpeace aktioner kan innebära: Lägga sig i vägen med sina båtar. Äntra fartyget och sätta upp banderoller. Störa ankring och angöring.

– Om de äventyrar sjösäkerheten är gränsen passerad, säger Robert Primus.

Lars Pedersen/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".