Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler dubbelspår men ingen Ostlänk

Publicerat tisdag 14 januari 2003 kl 15.46
Den största satsningen på järnvägen i Sörmland de närmaste 12 åren blir fler sträckor med dubbelspår på Svealandsbanan mellan södertälje och Eskilstuna. Som vi berättat tidigare finns inte den dubbelspåriga järnvägen förbi Nyköping med i banverkets planer fram till år 2015.
Banverket fortsätter att bygga ut Svealandsbanan, även om dubbelspår hela vägen tycks ligga långt fram i tiden. För regional- och lokaltåg kommer Banverket att satsa pengar på bättre bytespunkter och nya stationer i Flen och Gnesta. Banverket har lite drygt 100-miljarder kronor att fördela på olika järnvägssatsningar fram till år 2015, men en stor del av den summan är redan intecknad av satsningar som det tidigare beslutats om av riksdag och regering. Därför finns det heller inga pengar i dag till att bygga hela Ostlänken från Stockholm genom Sörmland vidare till Linköping berättar regionchef Kjell Åke Averstad.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.