Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot Sörmländska skolor

Publicerat torsdag 23 januari 2003 kl 06.47
Den tid som eleverna tillbringar i skolan används inte på ett effektivt sätt i de flesta skolor. Kritiken kommer från en granskning som Skolverket har gjort. Konsekvensen blir att många elever inte lär sig tillräckligt mycket. I sörmländska skolor påverkar stressen och ett traditionellt undervisningssätt, tidsanvändningen på ett negativt sätt.
I Sörmland har Skolverket studerat skolorna i tre kommuner, Gnesta, Strängnäs, och katrineholm. Skolverket har studerat hur undervisningstiden används, den faktiska tiden som ägnas åt undervisning, och om undervisningen anpassas till elevernas individuella behov. I Gnesta anser elever och lärare att de inte fått möjlighet att påverka hur tiden ska användas i skolan. Lärare i åk 9 är mycket kritiska till den tid som kallas elevens eget arbete, när eleverna ska arbeta självständigt. Eleverna uppfattar tiden som håltimmar och skolkar ofta, enligt lärarna. I Strängnäs känner många lärare stress över stora klasser och elever anser att tiden mellan lektionerna, fem minuter är för kort, det skapar oro i början av lektionerna. I Gnesta och Strängnäs är undervisningen relativt traditionell - i Katrinehom däremot, har man infört ett arbetssätt där eleven tar eget ansvar för sitt lärande Men även där känner många av stressen och bristen på delaktighet i tidsplaneringen. Och ofta är det elevernas skolskjutsar som styr tidsanvändningen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.