Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolor satsar alltmer pengar på reklam

Publicerat måndag 3 december 2007 kl 17.59

Friskolorna i Sörmland lägger mer än en halv miljon kronor på att locka till sig elever till sina gymnasieskolor. Av dom friskolor som Sveriges Radio Sörmland varit i kontakt med lägger John Bauergymnasiet i Eskilstuna mest pengar på reklam, 1300 kronor per elev och år.

Skolorna lägger alltmer pengar på reklam och marknadsföring som en följd av kampen om gymnasieeleverna mellan fristående skolor och kommunala skolor och mellan olika fristående skolor. Varje elev som väljer en fristående skola innebär stora pengar i intäkter i form av statliga bidrag.

Lars Augustsson är ansvarig för marknadsfrågor på John Bauergymnasiet i Mälardalen, den skola i vår undersökning som lägger mest pengar på marknadsföring i Sörmland. Han menar att det är mycket pengar men att det är nödvändigt för att eleverna ska upptäcka skolan som ett alternativ och han tror inte att satsningen på marknadsföring går ut över kvaliteten på undervisningen.

– Undervisningen får dom pengar som krävs för att vi ska klara våra åtaganden, säger Lars Augustsson.

Lars Augustson på John Bauer menar också att reklamen snarare kan göra skolan rikare, eftersom fler elever ger mer pengar till skolan i form av bidrag.

Men alla håller inte med om det. En rektor på en friskola i Sörmland som vill vara anonym säger att han är orolig över att gymnasieskolorna hamnar i en slags kapplöpning, där alla lägger mer o mer pengar på reklam, pengar som idag tas från undervisningen, något som rektor inte tycker är tillfredsställande.

Friskolorna i Eskilstuna och Nyköping lägger betydligt mer pengar på marknadsföring än vad de kommunala skolorna gör, men som SR Sörmland berättat i tidigare sändningar så har Eskilstuna kommun tagit upp kampen om niondeklassarna och att kommunen framöver kommer att öka sin på att göra reklam för sina gymnasieskolor.  

I Nyköping satsar man redan idag fem gånger mer än Eskilstuna kommun på marknadsföring, något som kan bero på att Nyköping har fler friskolor än Eskilstuna.

– I Nyköping står friskolorna för 30 procent av utbildningsplatserna, och vi måste synas tillsammans med friskolorna vilket kanske kan förklara en del av varför vi satsar mer på marknadsföring än Eskilstuna idag, säger Mats Larsson, gymnasiechef i Nyköping.

Petra Levinson
petra.levinson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".