Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sörmlänningarna ger företag underkänt

Publicerat tisdag 4 december 2007 kl 10.12

Sörmlänningarna ger företag och myndigheter underkänt för deras kundservice. 45 procent av alla svenskar anser att telefonköer är så jobbiga att de undviker att kontakta företag och myndigheter. I Sörmland är andelen 42 procent. Det visar affärssystemföretaget SAP:s Kundservice-index.

Nästan hälften av svenskarna menar att de spenderar mer tid i telefonköer idag jämfört med för tre år sedan.

Svenskarna blir dessutom allt otåligare i telefonköer och knappt 40 procent lägger på innan de ens kommit fram.

Drygt 60 procent av svenskarna anser att de spenderar mer tid i telefonköer idag jämfört med för tre år sedan, sörmlänningarna avviker från rikssnittet - endast 41 procent anser sig köa mer idag.

På frågan hur ofta man har gett upp och lagt på luren på grund av långsam service det senaste året svarar 48 procent att det skett var tredje gång eller oftare - i Sörmland är motsvarande siffra 38 procent. Att komma fram på telefon är heller ingen garanti för att få service - 40 procent konstaterar att det var tredje gång eller oftare som samtalet kopplas fram utan att fått tillräcklig hjälp för att lösa sitt ärende.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".