Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många drabbas av oseriös marknadsföring

Publicerat söndag 9 december 2007 kl 09.00

Tuffa försäljningsmetoder bli allt vanligare i mobiltelefon- och bredbandsbranchen, och ibland går försäljarna över gränsen för vad som är etiskt försvarbart. Bror Karlsson, beställde ett mobilt bredbandsmodem, med tillhörande bärbar dator, eftersom det var enda sättet att få bredband till huset. Men han känner sig lurad idag eftersom det fungerat så dåligt.

Huset som Bror och Margareta Karlsson bor i ligger ett par mil utanför Eskilstuna, dit bredband via kabel eller så kallad Adsl via telefonledningar än så länge inte har kommit. Därför verkade det som en bra idé att byta ut modemuppkopplingen mot ett mobilt bredband, med vars hjälp det dessutom skulle gå att koppla upp sig var som helst i Sverige.

Men liksom i många andra fall visade det sig att säljarna inte hade läst på.

– Det fungerade sämre än med vår gamla modemuppkoppling, säger en missnöjd Bror Karlsson.

Efter påstötningar mot mobiloperatören har han fått lämna tillbaka bredbandsmodemet som inte fungerar. Värre är det med datorn, som operatören hävdar att de inte har något ansvar för, trots att det är de som skickar fakturan varje månad. Och det företag som ska ha ansvaret vill inte heller ta tillbaka datorn.

Christine Fransholm är konsumentvägledare hos Eskilstuna kommun och det här är inte första gången som hon hör om konsumenter som råkat ut för mobilsäljare som har lovat för mycket.

– Det är ett av dom vanligaste ärendena hos oss här på konsumentvägledarkontoret, säger Christine Fransholm.

Björn Söderbergh
bjorn.soderbergh@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".