Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökat tryck på konsumentvägledare

Publicerat måndag 17 februari 2003 kl 16.57
Trycket på flera av länets konsumentvägledare är stort. I Nyköping ökade samtalen till konsumentvägledaren med nästan 40 procent i fjol jämfört med året innan. I Eskilstuna ökade samtalen med drygt 20 procent.
Anita Berglund är den konsumentvägledare som ensam tar emot alla samtal i Nyköping. Hon tar hand om frågor från invånarna i tre kommuner, eftersom Trosa och Oxelösunds kommuner saknar egna konsumentvägledare. Det innebär att Anita Berglund jobbar ensam 20 timmar i veckan för att ge råd och stöd till sammanlagt 70 000 invånare. Tjänstens som konsumentvägledare är frivillig för kommunerna, men Riksdag och regering rekommenderar en heltidsantsälld vägledare för 20 000 invånare. madeleine Sjöstrand är kommunchef i Trosa. Hon säger att beslutet att ha gemensam konsumentvägledning togs för fyra år sen och att det inte finns någon anledning att ompröva så länge det fungerar bra. Även i eskilstuna har konsumentvägledarna märkt av ett ökat antal frågor. Under förra året fick man drygt 20 procent fler frågor ärn under 2001.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.