Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sörmland

Svårt få ersättning vid missnöje med teaterbesök

Publicerat fredag 11 april 2008 kl 06.50

Vad har en konsert- eller teaterbesökare från exempelvis Sörmland egentligen rätt att kräva av ett framträdande?
Kan man som missnöjd kulturkonsument med framgång hävda att man inte fått valuta för pengarna och kräva de tillbaka? Det undrar Martin Fagéus som känner sig lurad efter att ha sett musikalen Jekyll & Hyde och nu har återvänt till Chinateatern i Stockholm för att klaga.

– Jag känner mig missnöjd framförallt eftersom huvudrollsinnehavaren som sitter på planscher över hela stan var inte ens med i föreställningen, säger Fagéus.

Om en arrangör medger att en framträdande var dåligt så kan det gå att få sina pengar tillbaka menar Henrik Wallman som är handläggare på Allmänna reklamationsnämnden.
Men annars krävs det nog ett väldokumenterat fiasko för att kunna få rätt mot arrangören.

Martin Fagéus träffar Ingmari Pagenkemper entertainment manager på Chinateatern i Stockholm och hon menar att några pengar tillbaka är det inte tal om.

Men hon kan erbjuda Martin en ny biljett till föreställningen så att han får se Mikael Samuelsson i huvudrollen, men säger hon det är inte praxis att göra så.

Per Hagström
sormland@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".