Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sörmland

Ingen sommarskola i Vingåker

Publicerat måndag 2 juni 2008 kl 07.50

Det är nu klart att alla kommuner i Sörmland, förutom Vingåker, kommer att organisera sommarundervisning för elever som inte klarat godkänt betyg i kärnämnena svenska, engelska och matematik, vilket krävs för att komma in på gymnasiet. I Katrineholm satsar kommunen lite annorlunda i år. Eleverna ska tillsammans med bland annat gymnasieungdomar och företag öka kunskaperna genom teori och olika praktiska övningar.

Upplägget för sommarundervisningen i Sörmland skiljer sig något mellan kommunerna men berör i samtliga fall högstadieelever. Tanken är att hjälpa eleverna att uppnå målen för betyget godkänt i kärnämnena svenska, engelska och matematik innan de går ut grundskolan och på så sätt ge dem möjlighet att söka vidare till gymnasiet.

Vingåker är den enda kommun i länet som inte erbjuder sina elever någon sommarskola i år vilket rektorn på Vidåkersskolan Barbro Pettersson, menar beror på att man inte funnit någon form för undervisningen som passar. Hon säger att det kan vara svårt att uppnå det man inte klarat av under nio års grundskola under två extrainsatta undervisningsveckor.

I Katrineholm vänder sig sommarskolan till åttondeklassarna. Rektor Kerstin Olander tror att det inplanerade samarbetet med gymnasieskolan kan ha positiv effekt på de yngre eleverna. I Katrineholm har man ungefär 2800 kronor per sommarskolelev att disponera. Det ska täcka kostnader för bland annat lokaler, pedagoger, material och måltider.

Pengar till verksamheten har sökts hos Myndigheten för skolutveckling som sedan tre år tillbaka fördelar statsbidrag mellan dem söker finansiellt stöd till sommarundervisning. I år har Myndigheten för skolutveckling haft 30 miljoner kronor att betala ut.

Målet i Katrineholm är tydligt eleverna ska gå ut grundskolan med godkända betyg. Men Kerstin Olander betonar även vikten av stärkt självkänsla hos eleverna.

Juliana Fritzhand
juliana.fritzhand@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".