Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SÖRMLAND

Kritik mot lång väntan på Ostlänken

Publicerat måndag 2 juni 2008 kl 16.18

Banverket föredrar att bygga en ny höghastighetsbana i Sverige istället för att rusta upp den befintliga järnvägen. Det skulle betyda att Götalandsbanan som går igenom Sörmland via Nyköping skulle ha tåg som kan köras i 320 km i timmen.

Göran Forssberg som är styrelseordförande i i Nyköping-Östgötalänken AB är positiv till Banverkets slutsats men inte att det kan ta 12 år innan höghastighetsbanan är färdig.

– Det är som att alla säger att det här med järnvägen är förnuftigt, med tanke på miljön och så vidare. Men vi ska vänta på det i 15 år, säger Göran Forssberg.

Banverket har försökt att uppskatta både kostnader och tidpunkt för bygget och inget av det verkar särskilt lätt att veta. Ett höghastighetståg behöver en alldeles ny järnväg med stora kurvor, annan lutning och sen behöver den vara fri från korsande bilvägar. Som om det inte räcker så kommer många att vilja överklaga banans sträckning och många miljötillstånd kommer att krävas.

Men om man ska vara optimistisk tror Banverket att premiärturen på sträckan Järna Jönköping, via Nyköping kan ske 2020. Om 12 år. Regeringens svar kommer till hösten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".