Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
SÖRMLAND

Lång vänta på a-kasseersättning

Publicerat måndag 9 februari 2009 kl 06.52

För den som blir arbetslös kan det ta lång tid att få sin a-kasseersättning. Fler och fler arbetslösa och krångliga blanketter är problemet enligt metallfacket, och det befarar att det kommer att bli värre.

Mia Valkonen i Eskilstuna är ett exempel. Hon tillhör Alfa-kassan och är en av många som har fått vänta. För tillfället är handläggningstiden för nya ansökningar på Alfakassan cirka 9 veckor. Ansvariga på kassan uppger att  anställda arbetar övertid både på vardagar och lördagar för att minska handläggningstiden. 

– Jag blev arbetslös i oktober och fick min första utbetalning i förra veckan. Det var en massa intyg som skulle skickas in och mängder av kompletteringar och hon kunde inte skicka allt på en gång, berättar hon.

Och på IF Metalls a-kassa är problemet bekant. Handläggningstiden för en ansökan om a-kassa är visserligen bara en till två veckor. Men det gäller en komplett ansökan och antalet ansökningar som måste kompletteras har blivit fler. Åke Ljunggren är kassaföreståndare på IF metall.

– Ja, det är ju det här som är vårt bekymmer, att handlingarna är idag så komplicerade så det är väldigt ofta som vi får skicka tillbaks dem för att komplettera dem. Framför allt arbetsgivarintygen har sedan de nya reglerna kom till blivit oerhört komplicerade, säger han.

Och i takt med att arbetslösheten ökar, så kommer problemen att förvärras, tror Åke Ljunggren.

– Trots att de stora varslen inte trätt i kraft än så har vi sedan september nästa fördubblat arbetslösheten på IF Metalls område så självklart har våra handläggare jättemycket att göra, konstaterar han.

– Fördubblas antalet arbetslösa en gång till förlängs tiderna ännu mer, det kan inte hjälpas, lägger han också till.

Mia Valkonens långa väntan är nu över och hon har äntligen fått sin ersättning.

– Jag är bara glad att jag fick mina pengar. Det var en månad jag inte kunde betala mina räkningar så jag fick låna pengar från annat håll, säger hon.

Ellen Forslund
ellen.forslund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".