Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
sörmland

Företag bakom lusfri dag granskas

Publicerat onsdag 4 mars 2009 kl 14.27
Många skolor i länet propagerar för den lusfria dagen.

Skolor runt om i länet har med hjälp av skolsköterskorna spridit reklam för ett företag. Det är dom Nationella lusdagarna som utåt sett är en kampanj för att bli av med löss på skolan, men som egentligen går ut på att sälja en luskam. Nu ska Konsumentverket granska den här kampanjen.

– Om materialet är innehållslöst och men hänvisas till ett företag så är det ju tveksamt, säger Marek Andersson som är jurist på Konsumentverket.

Två gånger om året hålls något som kallas för nationella avlusningsdagarna, i spåren av att löss blivit relativt vanligt bland barn i skolåldern.

Men det som ser ut som en ideell kampanj, driven av två lusengagerade mammor i stockholmstrakten, är egentligen en affärsidé. Och det är landets skolor som hjälper till med pr och reklam. 

Skolsköterskorna får sitt informationsmaterial från företaget och lämnar det sedan vidare till föräldrarna på skolan. Men bland lusinformationen finns tydligt angivet en hemsida för mer information och där erbjuds man köpa en luskam för 300 kronor.

Luskampanjen har fått stor spridning. De senaste åren har tusentals skolor över hela landet hakat på det här genom skolsköterskorna. 

Företaget som står bakom kampanjen har femdubblat sin omsättning på ett år och 2007 gjorde man en vinst på en kvarts miljon. 

Enligt företaget har 30 000 luskammar för totalt nästan nio miljoner kronor sålts delvis tack vare skolorna, berättar Natscha Wirdemark, en av mammorna bakom företaget.

– Vi tycker att det gått jättebra och vi når många skolor runt om i landet, säger Wirdemark.

Det finns ingen risk för att det här ses som förtäckt reklam?

– Jag hoppas inte det och det är inte det som är syftet utan vi vill ju bara informera, menar Wirdemark.

Det finns inget idag som i detalj reglerar reklam i skolor, men en allmän uppfattning som gäller är att skolor ska vara reklamfria och framför allt ska information som sprids till föräldrar vara neautral och trovärdig.

Och det finns sakfel i informationen på företagets hemsida, konstaterar läkemedelsverket.

Konsumentverket tycker luskampanjen är en gråzon och nu ska man dessutom granska om det är så att kammen verkligen gör barn lusfria på 3-5 dagar, något som reklamen lovar.

Peter Jernberg, SR Jönköping
peter.jernberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".