Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
ESKILSTUNA

Klimatpåverkan från nya bilar minskar

Publicerat måndag 30 mars 2009 kl 14.10

Klimatpåverkan från de nya bilar som registrerades i Eskilstuna under 2008 minskade med 10 procent jämfört med 2007 och med 14 procent jämfört med 2006. Med utsläpp av 152 gram koldioxid per kilometer hamnar Eskilstuna på plats 153 bland Sveriges 290 kommuner. Det framgår av ett index över nya bilars klimatpåverkan, som presenterats av Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket.

– Klimatfrågans stora genomslag, EU:s krav på biltillverkarna och nya skatteregler i Sverige har bidragit till köp av mer bränslesnåla bilar och bilar som kan drivas med förnybara drivmedel, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets energi- och transportenhet.

Med utsläpp av 152 gram koldioxid per kilometer hamnar Eskilstuna på plats 153 (plats 146 år 2007) i en jämförelse mellan alla Sveriges 290 kommuner. På första plats, med lägst utsläpp, hamnar bilköparna i Trollhättan (131 gram), medan de bilar som registrerades i Burlöv släpper ut allra mest (183 gram). I genomsnitt släpper bilarna i Sverige ut 150 gram.

Beräkningarna baseras på utsläppen från samtliga nya bilar och tar hänsyn till den sammantagna klimatnyttan med de bilar som kan drivas med etanol och gas. 18 procent av de nya bilarna i Eskilstuna utgjordes av etanolbilar 2008.

– Den ökande andelen miljöbilar bidrar till att minska trafikens klimatpåverkan, och bensin- och dieselbilarna blir allt bränslesnålare. Vi ligger fortfarande högt jämfört med övriga Europa, men det går åt rätt håll, säger Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket.

Om man räknar bort de bilar som kan drivas med etanol eller gas, och bara inkluderar nya bensin- och dieselbilar i Eskilstuna, uppgick de genomsnittliga koldioxidutsläppen under 2008 till 171 gram, motsvarande 7,1 liter drivmedel per 100 kilometer. Detta kan jämföras med det svenska genomsnittet för bensin- och dieselbilar på 173 gram och EU:s genomsnitt för 2007 på 158 gram. Sverige har den mest bränsleslukande bilparken i EU och koldioxidutsläppen för nya bensin- och dieselbilar ligger fortfarande bland de högsta.

– En glädjande utveckling och våra analyser visar att potentialen till fortsatta förbättringar är mycket stor. Det är också viktigt att klimatpolitiken är långsiktig och bygger på ett systemperspektiv när det gäller fordon, bränslen och transporteffektivitet, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".