Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lågprisflyg i Eskilstuna totalsågas av expert

Publicerat onsdag 27 augusti 2003 kl 12.47
Flygexperten Bo Sehlberg sågar helt Eskilstuna kommuns planerade satsning på flygplatsen i Kjula. Det senaste beskedet från kommunens tjänstemän om att lågprisflyg kan bli aktuellt i Kjula sågas också. Han anser att det kommer att bli svårt att konkurrera med redan etablerat lågprisflyg på Skavsta flygplats i Nyköping och flygplatsen i Västerås.
- Att tro att Eskilstuna ska kunna ta upp kampen med de här etablerade flygplatserna är långsökt faktiskt. På nära håll ligger ju dessutom Örebro flygplats som går på knäna, säger flygexperten Bo Sehlberg, på tidningen Flygrevyn. I ett svar på stockholmsberedningens utredning om det framtida flyget i Mälardalsregionen anser tjänstemän på näringslivsenheten i Eskilstuna kommun att flygplatsen i Kjula mycket väl kan vara ett alternativ till etablering när lågprisbolag vill etablera sig på en flygplats. Kommunen tror och hoppas på etta mot bakgrund av att experterna tror att marknaden för lågprisflyg kommer att öka. Samarbeta med andra flygplatser Kommunen är också beredd att samarbeta med andra flygplatser i regionen eftersom små flygplatser ofta konkurerar med varandra om kundrna. en samverkan om personal och utrustning skulle ge lägre kostnader ch stärka de mindre flygplatserna som komplement till de större, men flygexperten Bo Sehlberg anser att det är orimligt med ett samarbete med andra närliggande flygplatser. - De andra flygplatserna slåss med näbbar och klor om kunderna och vill naturligtvis tjäna alla pengar själva på dem och jag ser inte riktigt vad de andra ska kunna dela med sig av och vad har Eskilstuna att erbjuda? säger Bo Sehlberg. Eskilstunas kommun vill satsa på flygplatsen i Kjula och tror att det på lång sikt kan skapa sysselsättning med industri och andra företag runtomkring flygplatsen. Kommunen och Försvaret, som äger flygplatsen, har ansökt om att få öka antalet start och landningar och vill satsa på bland annat fraktflyg, skolflyg och reguljär trafik. Långsökt Kommunen tror exempelvis att den kan ta över allmänflyg från exempelvis Bromma om den flygplatsen läggs ned år 2011 eller 2016. Bo Sehlberg säger att både Skavsta och Västerås flygplats har lågprisflyg och fraktflyg och att det blir svårt för flygplatsen i Eskilstuna att ta upp konkurrensen. Dessutom krävs stora investeringar att utveckla flygplatsen och inget flygbolag kommer att ta risken att satsa de pengar som krävs och då återstår kommunala eller statliga pengar, menar Bo Sehlberg, som anser att det hela är långsökt. "Stannar vid en dröm" Och det lär bli kontroversiellt om stora skattepengar skulle satsas på en utbyggd flygplats mot bakgrund av dagens kärva ekonomiska situation inom den offentliga sektorn - i stat och kommun. Men en viss potential finns i flygplaten i Kjula, säger flygexperten Bo Sehlberg. - Man ska behålla den och använda den som en resurs som den redan är. Försvaret kommer ju inte ha råd att satsa. De har ju ett sparkrav på sig. Att skapa en flygplats och sedan försöka få dit kunder är att kasta bort skattepengarna. Låt det i så fall komma succesivt vartefter behovet finns. Jag tycker att det är en vacker dröm, men det kommer att stanna vid en dröm.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.