Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritiskt för Honkala

Publicerat måndag 8 september 2003 kl 05.30
Tillståndet är fortfarande kritiskt för båtracingföraren Jari Honkala från Nyköping. Han flyttades på söndagen till Karolinska sjukhuset. Frågan är om det blir några fler tävlingar på Riddarfjärden i Stockholm.
På lördagen inträffade en svår båtolycka på Riddarfjärden i Stockholm i samband med en formel 2 000-tävling. Svenska stjärnan Jari Honkalas båt gick upp på högkant innan en rundningsboj och bakifrån kom finländaren Tom Blomqvist och körde in i aktern på Honkalas båt. Båten låg fem minuter upp och ner innan räddningspersonalen fick upp honom till ytan. Honkala var medvetslös och fick hjärtmassage innan han fördes till Södersjukhuset. - Räddningsteamet består av två ytbärgare, en sjuksyster och en båtförare. Just detta team har varit med i många år och är rutinerade, berättar Per Benson, generalsekreterare i Svera, Svenska racerbåtsförbundet för TT. Honkala flyttad På söndagen flyttades Honkala till Karolinska sjukhuset och tillståndet var "kritiskt, men stabilt", enligt Södersjukhusets informationschef Ulrica Franzén. Olyckan är enligt Per Benson den största och allvarligaste som hänt i F 2000, men så sent om 20 december 2002 var Jari Honkala, då i formel 1, inblandad i en olycka i Förenade Arabemiraten där italienaren Vincenzo Polli omkom. Honkala kolliderade med Polli men klarade sig då själv utan skador. Hur är säkerheten kring dessa tävlingar? - Vi har våra normer att följa, problemet på Riddarfjärden var vågorna som bildades av alla båtar runtomkring, säger Benson. Det finns heller inga konkreta regler för någon viss vindhastighet då tävlingar ska avbrytas. - Problemet är att det finns fler omständigheter som avgör. Varifrån vågorna kommer och hur mycket av vattnet runt omkring som är avspärrat spelar in. Riddarfjärden är stor och att få den helt avspärrad från fritidsbåtar går inte, säger Benson. Kommer tävlingen att köras igen nästa år? - Det har jag ingen aning om. Men förutsättningarna på vattnet måste i så fall förbättras, säger Benson. Omröstning bland förarna Det diskuterades före loppet på lördagen om man skulle ställa in på grund av vågorna. Efter en omröstning mellan förarna beslutades att loppet skulle bli av. - Oftast får förarna ta dessa beslut, det beror lite på vad arrangörerna har för kunskap och resurser. Här litade man på förarna. Eftersom varje tävlingsplats är unik och inga arenor byggs upp är det svårt att ha samma regler för alla. Men efter olyckan finns anledning att se över säkerheten, det anser också Per Benson. - En sak som måste fungera bättre är airbagsystemet i båtarna. Det fungerade inte i lördags. Här i Stockholm skulle också ett större område behöva vara avstängt för fritidsbåtar. Men Sverige ligger ändå långt fram jämfört med många andra länder vad gäller säkerheten. Nu ska förbundet göra en större undersökning vad som gått fel och vad som ska ändras. - Det gäller att ta till vara på erfarenheterna av detta men det är svårt att sia om vad som kommer ske, säger Benson. (TT)
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.