Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyköping

Banverket skrotar Ostlänk i tunnel

Publicerat måndag 1 juni 2009 kl 14.26

Banverket skrotar nu förslaget att dra den planerade höghastighetsbanan Ostlänken genom Nyköping i en tunnel. Förslaget som lagts fram av pendlare i Nyköping kommer inte att utredas vidare, meddelar  Banverket idag. Det innebär att det nu kan anses klart att stationsläget för höghastighetsbanan blir vid Skavsta flygplats. 

Enligt Banverket så skulle förslaget med höghastighetsbanan dragen genom en tunnel genom Nyköping innebära längre restider för höghastighetstågen och avsevärt längre restider för Skavstaresenärerna. Dessutom skulle det ge stora intrång vid Nyköpingsån och den kulturminnesmärkta fotbollsarenan Folkungavallen samt vid Lilla Kungsladugården, menar Banverket.

Förslaget medför teoretiskt möjlighet till fler stopp i Nyköping för Skavstatågen, och på så sätt gynna pendlare till och från Nyköping. Men Banverket menar att resandemängden till och från Nyköping ändå inte skulle öka.

Banverket anser vidare att befarade bullerstörningar vid den nu alltmer sannolika bandragningen vid Söra friluftsgård och ridanläggningen på Bullersta går att förebygga.

Då det gäller dragningen i Trosa kommun vid Vagnhärad, så har det enligt Banverket kommit in synpunkter om att korridoren bör avgränsas inför regeringens tillåtlighetsprövning.  Men Banverket säger sig ha ambitionen att åstadkomma förutsättningar för att pröva olika möjligheter och tänkesätt för en samsyn för den nya höghastighetsjärnvägen och stationen.

Banverket anser att en positiv samhällsutveckling genom järnvägens utbyggnad han samsas med Tullgarns naturvärden och Trosaåns dalgångs kulturvärden. Men hur detta arbete kan ske har banverket ännu inget svar på, det är en av de frågor som Banverket ska titta vidare på.

Ett förslag om en kortare sträckning mellan Holmsjön och Hagnesta norr om Nyköping samt kortare bibana kopplat till denna kan enligt Banverket sammantaget ge fördelar med kortare restid samt alternativa korsningar med E4 och Svärtaåns dalgång. Banverket genomför nu ett samråd om ett utvidgat utrednings­område för denna del.

 Under det samrådet i samband med utställelsen av järnvägsutredningen i mitten av december förra året fram till mitten av februari i år har cirka 150 synpunkter kommit in. Från samrådsyttrandena är det tre platser som Banverket vill uppmärksamma där synpunkter enligt Banverket lett eller kommer att leda till en fördjupning i arbetet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".