Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Eskilstuna

Affärer saknar priser i skyltfönster

Publicerat lördag 17 oktober 2009 kl 08.49
1 av 2
I många skyltfönster saknas prisinformation, som ska finnas enligt lag.
2 av 2
Konsumentvägledarna Sylvia Brink och Marie Björnholm hoppas hinna följa upp lagbrotten.

Många butiker i Eskilstuna saknar prislappar i skyltfönstret och bryter därmed mot lagen. Det visar en kartläggning som Sveriges Radio Sörmland har gjort.

När vår reporter gick runt och konfronterade butikspersonal var anledningarna många till varför man inte prismärker varor i skyltfönstret.

– Vi har aldrig jobbat med prislappar ut mot kund, utan du får komma in i butiken, säger en försäljare.

– Vi lägger ner ganska mycket tid på att tänka ut skyltningar, men sen blir det tidsbrist och vi hinner inte, säger en annan säljare. Kommer det kunder så går de först.

Vi har granskat skyltfönster i ett fyrtiotal butiker i Eskilstuna centrum. I 30 av dem saknades prislappar helt. Vissa har vänt priset inåt mot plagget, vilket gör det omöjligt att se från utsidan. Erbjudanden som, ta tre betala för två används flitigt, men i många fall saknas jämförelsepris. Enligt prisinformationslagen ska priset alltid vara korrekt, tydlig och inte vilseledande.

Flera säljare säger att de precis har skyltat om och därför inte har hunnit sätta ut priser, men det argumentet köper inte Konsumentverket, som kontrollerar att lagen följs. I många butiker som vi besökte kände man heller inte till lagen och att en överträdelse kan leda till böter upp till 200 000 kronor.

– Oj, det var hårt, säger en försäljare. Det hade jag ingen aning om, men då får man väl bättra sig.

Konsumentvägledarna Sylvia Brink och Marie Björnholm i Eskilstuna är förvånade över att så många butiker inte följer lagen.

– Jag trodde inte att det var så illa, säger Sylvia Brink.

Som konsumentvägledare är man Konsumentverket förlängda arm i kommunen och ansvarar för att butikerna följer lagen. Några kontroller har det inte blivit än i Eskilstuna Sylvia Brink och Marie Björnholm menar att de inte hinner granska så som de skulle vilja.

– Vi måste fördela våra resurser där de bäst behövs och för närvarande prioriterar vi direktrådgivningen till konsumenterna, säger Sylvia Brink.

– Det är klart att det vore önskvärt om vi kunde jobba med den här typen av frågor också, säger Marie Björnholm.

Vad kommer ni att göra nu efter de här uppgifterna om att det är så många som bryter mot lagen?

– Vi får ta med det i vår verksamhetsplanering och se om vi kan följa upp det på något sätt, kanske samarbeta med Svensk handel och Köpmannaföreningen och göra en insats, säger Sylvia Brink.

Evelina Crabb
evelina.crabb@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".