Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SÖRMLAND

Ostlänken slagträ i Citybanedebatt

Publicerat fredag 23 oktober 2009 kl 07.25
1 av 2
Roger Tiefensee (C)
2 av 2
Byggarbete inför citybanan, Tomteboda utanför Stockholm. Foto: Mikael Ullén/Banverket

Det är fullt bråk mellan regeringen och Mälarkommunerna om de två miljarder som kommunerna ska betala för bygget av Citybanan - dubbelspåret under centrala Stockholm.
Och nu kommer Ostlänken in som ett slagträ i debatten.

Vi betalar inte om regeringen försöker driva igenom att vi ska skriva av kostnaden dubbelt så snabbt som det tidigare var utlovat och börja betala redan innan tågen börjar rulla 2017, säger kommunerna - både borgerligt och socialdemokratiskt styrda.

Nu handlar det om att hitta en lösning så att alla blir nöjda och finansieringen av Citybanan säkras. Kommer man inte överens kan det äventyra andra väg- och järnvägsbyggen.

– Om staten måste finansiera Citybanan med egna medel kan det komma att gå ut över andra satsningar, som Ostlänken eller Svealandsbanan, säger Roger Tiefensee.

Roger Tiefensee är riksdagsman från länet och centerns gruppledare i riksdagen och han sitter i riksdagens finansutskott. Utskottet träffade den s.k. lilla delegationen från Mälarkommunerna, där det socialdemokratiska finanslandstingsrådet Jörgen Danielsson finns med.

Tiefensee säger sig ha drivit fram att parterna träffades förra veckan.

- Vi vill ha en dialog med kommunerna som skrivit avtal. Syftet är att vi ska lösa frågan om medfinansiering, säger han.

Det är en lång rad kommuner och län bl a runt Mälaren som ska vara med och betala. För Eskilstunas del t ex handlar det om 104 miljoner och det här är ett helt nytt sätt att få in pengar till väg och järnvägsbyggen. Att kommuner ska satsa pengar i projekt som ligger i andra kommuner och som de inte äger. Här vill staten att kommunens investering ska skrivas av på 15 år.

Jämför det med en skola - den får kommunen skriva av på 33 år

Roger Tiefensee är övertygad om att man kommer att komma överens.

– Jag tror att vi kommer att hamna någonstans mellan 15 och 30 år, tror han.

Och det här är en svår knut för regeringspartierna att lösa - kanske man inte får kommunerna med sig en gång till om man sviker den här gången. Kommunerna säger att man var överens och att regeringen kom med en överraskande försämring i somras.

Å andra sidan - kommunerna kan bli blåsta på andra väg- eller järnvägsbyggen om regeringen måste ta pengar från de dryga 14 miljarder som finns i planen för hela Sverige.

 – Det finns så stora eftersatta behov att den här finansieringsformen behöver vi fortsätta med. Har vi medfinansiering av Citybanan då ökar möjligheterna att staten kan satsa på Ostlänken eller dubbelspår på Svealandsbanan, säger Roger Tiefensee.

När finansutskottet träffas den 4 november ska frågan avgöras. Under november tar riksdagen det slutliga beslutet.

Citybanan kommer att kosta minst 16 miljarder. Tågtrafiken kan fördubblas och landet blir av med en propp i trafiksystemet.

Hans Andersson
hans.andesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".