Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Problemfylld start för ledsagning

Publicerat söndag 17 januari 2010 kl 12.04
Många hinder för funktionshindrade, menar Kaj Andersson.

Det har kommit in flera klagomål sedan Banverket och Jernhusen tagit över ledsagarservicen för funktionshindrade på tågstationerna. Tanken är, som vi berättat i tidigare sändningar, att det ska bli enklare för resenärerna att hitta rätt. Men än återstår en del problem.

Sen en tid tillbaka är det alltså Banverket och fastighetsbolaget Jernhusen som ansvarar för ledsagarservicen. Målsättningen är att göra det enklare för de resenärer som behöver ledsagare, bland annat genom att förenkla beställningarna av ledsagning så att det bara ska behövas ett telefonsamtal för hela resan, oavsett antal byten.

Men det har också kommit in klagomål till Banverket, om saker som fungerar mindre bra då det gäller servicen. Och när Sveriges Radio Sörmland besökte centralstationen i Eskilstuna med Kaj Andersson från Synskadades Riksförbund så blev vi varse en del konkreta problem.

Bland annat stod en container i vägen och blockerade liksom en skottkärra som kan vara lätt för en synskadad att snubbla över.

– Det här är inte bra, det är dåligt snöröjt också och väldigt svårt att ta sig fram, säger Kaj Andersson. 

Det var i december som Banverket och Jernhusen tog över ledsagarservicen. Och det har alltså kommit in en hel del klagomål. Under förseningarna före jul fick enligt Jernhusen många ledsagare inte veta vilket tåg den som beställt hjälpen skulle komma med, och de väntade förgäves. På Banverket säger Johanna Ingre att man förstås ska få bort containern men bekräftar att det kommit en hel del andra synpunkter på ledsagningen.

– Dels har skyltarna som uppyser om ledsagning varit olämpligt placerade, dels har vi fått in synpunkter på att när en resenär anländer till en station så är ju det inte den slutliga anhalten för resenären, utan resenären ska ju oftast vidare. Där håller vi nu på att titta på hur vi kan vidareutveckla tjänsten, så att vi kan erbjuda ledsagning till exempelvis taxi, säger Johanna Ingre på Banverket.

Henrik Jansson
henrik.jansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".