Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyköping

Snövall kan ha bidragit till olyckan

Publicerat måndag 25 januari 2010 kl 15.46
1 av 2
En personbil körde rakt ner mellan brohalvorna över Nyköpingsån på E4. Foto: Pontus Stenberg/Scanpix
2 av 2
Lars Nordquist, NTF Sörmland, är kritisk mot att Vägverket inte snabbare fått upp skyltar om olycksdrabbad vägsträcka.

Snövallar längs motorvägen kan ha varit en bidragande orsak till dödsolyckan vid Nyköpingsån igår. Trafikpolisen Jörgen Ingårda säger till Sveriges Radio Sörmland att snövallen fungerade som en ramp som gjorde att bilen fick fart och kunde åka upp på vajerräcket vid bron.

Jan Pettersson, chef för drift och underhåll vid Vägverket, säger till TT att olyckan nu ska utredas.

– Om det finns ett mönster måste vi självklart fundera över vad vi ska göra.

Dödsolyckan i Nyköping kommer också att jämföras med andra olyckor.

– Jag inte kan svara på om olyckor där snövallarna har varit en olycksfaktor har skett tidigare. Någon statistik på det har jag inte sett, säger Jan Pettersson.

Två personer omkom när deras bil körde av E4:an vid Hållet i Nyköping och hamnade i Nyköpingsån. Bilföraren, en 27-årig kvinna från Östergötland, räddades ur vattnet av en Nyköpingsbo.

Bilen drogs idag upp ur ån och kommer nu undersökas av polisen.

Många nyköpingsbor känner sig idag bestörta över att det skett två dödsolyckor på bara ngra veckors tid på samma vägsträcka på E 4:an, och många är besvika på att Vägverket inte satt upp skyltar om olycksdrabbad vägsträcka lika snabbt som man sänkte hastigheten.

– Det kommer upp fukt från ån, och det blir lätt väldigt halt. Skyltar som upplyser om det borde vara uppsatta, säger Göra Reuss, från Tystberga.

– Jag åker där dagligen till jobbet och många kör fortare än 80 kilometer i timmen. Det borde sättas upp någon slags skyltar som talar om att det kan bli underkylt vid ån, och vid bron över ån, säger Tina Eriksson och hon får stöd av Nyköpingsbon är Tommy Gerber.

– Absolut, eller varför inte gula varningsblinkers, så att det blir uppmärksamhet på att det är farligt, säger han.

Även trafiksäkerhetsorganisationen NTF Sörmland riktar kritik mot Vägverket för att det inte finns några skyltar om olycksdrabbadvägsträcka. NTF vill nu att Vägverket går vidare och kanske bygger om vägen till ett körfält i vardera rikning för att få ned farten, kanske kombinerat med elektronisk skyltning av hastigheten som anpassar den till väglaget, och riklig sandning vid behov. Men NTFs verksamhetsansvarig anser att det var olyckligt att skyltarna inte kommit upp.

– Nu är det viktiga att de kommer upp så fort som möjligt, helst redan ikväll eller i morgon. Det ska ju bli kallt igen och då är det viktigt att de är uppe eftersom det ju blir riktigt halt här, säger Lars Nordquist.  

Einar Schuch, Vägdirektör och regionchef för Vägverket Mälardalen beklagar att skyltarna inte kommit upp. Han lovar att de nu ska komma upp, snarast. 

Orsaken till att de inte kommit upp tidigare är enligt Einar Schuch att Vägverket haft leveransproblem och att skyltarna har varit beställda.

Per Thyrén
per.thyren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".