Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
ESKILSTUNA

"Elevers potential tas inte till vara"

Publicerat måndag 15 februari 2010 kl 13.06
Lärare måste möta elever med invandrarbakgrund annorlunda.

Elever som har annat modersmål än svenska skulle klara sig bättre i skolan om lärarutbildningen ändrades och modersmåls-undervisningen fick högre status. Det anser lektorer på Mälardalens högskola i Eskilstuna. Högskolan deltar i ett EU-projekt om flerspråkiga elever.

Att lära sig matte, historia och biologi utan att kunna språket, är en nästintill omöjlig uppgift. Ändå är det så vardagen ser ut för många skolelever.

Enligt Renate Walder, universitetslektor i svenska på Mälardalens högskola, tar det mellan två och sju år innan man lär sig ett nytt språk. Därför tycker hon inte att det är så konstigt att många flerspråkiga elever får sämre betyg än de som pratat svenska hemma sedan de var små.

– De är inte dummare, de här eleverna. De behöver bara mer hjälp, säger Renate Walder.

I ett pågående EU-projekt håller forskare på att spåna fram idéer för hur flerspråkiga elever ska bemötas i skolan. Mälardalens högskola, som representerar Sverige i projektet, tycker att man ska börja med lärarutbildningen. Alla lärare måste få kunskap om hur språkinlärning fungerar, så att de kan använda ett tydligare språk när de pratar med sina elever.

– Till exempel vet man kanske som lärare inte alltid vad som egentligen är det svåra, säger Renate Walder.

Det behöver inte vara svåra ord som gör att man inte förstår, utan det kan vara enkla nyckelord som gör att man tappar sammanhanget.

Och det är inte bara svenskalärare som behöver tänka på språket, menar Renate Walder, utan också mattelärare och idrottslärare.

– Man måste förklara regler och ge instruktioner och då måste man som idrottslärare veta vilka problem andraspråkselever kan ha, säger hon.

Det kan också få en klassutjämnande effekt om lärarna lär sig att prata tydligare, enligt Renate Walder.

– Genom att man blir explicit och förtydligar vad man vill hjälper man även de elever som har svenska som modersmål men som inte har tillgång till mycket språkstöd hemma, säger hon.

Dessutom anser Renate Walder att skolorna ska satsa mer på modersmålsundervisning. Undervisningen i modersmål måste få högre status i skolorna och läggas in i schemat, istället för att läggas utanför ordinarie skoltid, tycker hon.

Forskning visar på markanta betygsskillnader mellan utlandsfödda elever som deltagit i modersmålsundervisning och utlandsfödda elever som inte gjort det. De som deltar i modersmålsundervisning har dessutom i snitt bättre betyg än de svenskfödda eleverna, enligt Renate Walder.

Petra Levinson
petra.levinson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".