Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sörmland

Kommuner satsar på radioreklam

Publicerat fredag 26 mars 2010 kl 06.00
Radioreklamen ska skapa en känsla av landsbygdsidyll.

Fyra kommuner i Sörmland satsar på radioreklam för att locka stockholmare att bosätta sig i vårt län. De har tillsammans köpt utrymme i en kommersiell radiokanal för att marknadsföra Sörmland som en idyll med närhet till naturen.

Det är Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker som gått ihop om att marknadsföra Sörmland för att locka fler invånare till sina kommuner.

Reklamsnuttarna ska ge en känsla av att livet i Sörmland är lugnt och fridfullt, med närhet till naturen, till skillnad från stressen i Stockholm. "Morgonrusning på sörmländska" illustreras till exempel med ljudet av en cyklist på en grusväg och fågelkvitter.

Totalt kostar reklamen 90 000 kronor.

Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker har satsat 3,7 miljoner kronor dom senaste åren på reklam, bland annat i Stockholms tunnelbana.

Men det är svårt att se några tydliga effekter av reklamen ännu, enligt Anna Sandklef, informationsansvarig på Gnesta kommun.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".