Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
sörmland

Sociala medier viktiga i valrörelsen

Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 06.48
1 av 2
Sociala medier som exempelvis Twitter anses som viktiga i valrörelsen, enligt politikerna. Foto: Simon Dawson/Scanpix.
2 av 2
Se statistiken här.

Sociala medier som Facebook, twitter och bloggar kommer att få stor betydelse i valrörelsen enligt politikerna. Det visar en undersökning som Sveriges radio har gjort.

Inger Fredriksson är första namn på Centerpartiets lista i Katrineholm och hon skriver i sin blogg varje dag.

– En blogg är som en hund, som måste ut varje dag. Det gäller att vara ute på bloggen varje dag också, konstaterar hon.

Enligt en enkät, som Sveriges Radio skickat till närmare 2000 politiker, som är partiernas förstanamn i landets kommuner och landsting visar det sig att 70 procent av de 62 som svarat i Sörmland använder sig av sociala medier. Och 90 procent uppger att de kommer att använda sig av dem för att nå ut med sitt politiska budskap i valrörelsen.

Men i Flen är intresset för sociala medier inte så stort bland förstanamnen i partierna. Björn Zetterqvist är moderat och oppositionsråd i kommunen.

– Jag ägnar mig ju in första hand åt kommunpolitik och då tycker att jag det ska vara så nära så att då bör man kunna kommunicera via e-post och telefon eller bara träffas på stan och prata om saker. Sedan känner jag att ska man hålla på med det här så är det ett ganska stort arbete för att hålla det uppdaterat och att det ska vara något intressant att läsa, anser han.

Katarina Wahlström
katarina.wahlstrom@sr.se

Fakta om enkäten

Sveriges Radios enkät om politikerna och de sociala medierna skickades ut till närmare 2000 förstanamn på listorna till kommun och landstingsvalen runt om i Sverige. Hälften av dem svarade.
I Sörmlands län skickades enkäten ut till 96 politiker varav 62 svarade.

Av dem som svarade var 60 procent män och majoriteten var i åldern 45-65 år.

70 procent uppgav att de var aktiva inom sociala medier.

19 procent uppgav att de inte var aktiva inom sociala medier.

10 procent uppgav att de tänker börja.

90 procent uppgav att de tänker använda sig av sociala medier för att få ut sitt politiska budskap till väljarna i valet.

70 procent anser att sociala medier kommer att bli en viktig eller mycket viktig del i valrörelsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".