Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SÖRMLAND

"Vi måste tänka på våra trogna hyresgäster"

Publicerat torsdag 17 juni 2010 kl 11.29
Gunnar Graflunds Fastighets AB är ett av bolagen som ger olika besked beroende på den sökandes namn.

Bostadsbolagen i Sörmland kommenterar nu SR Sörmlands undersökning om att man får olika erbjudanden beroende på om man har svenskt eller utländskt namn. Gunnar Graflunds bolag hävdar att bolaget måste ta hänsyn till hyresgäster som inte vill bo granne med invandrare.

Harald Axling, vd på Gunnar Graflunds, säger att han har hyresgäster som bott i bolagets lägenheter i uppåt tjugo år och som säger att de inte vill ha fler invandrare eller familjer med många barn.

– Hur mycket ska då den gamla, trogna hyresgästen hos oss komma i kläm, som kanske är mest emot invandrare?

Nästan hälften av de 22 bostadsbolag i Sörmland som Sveriges Radio Sörmland ringde upp gav olika erbjudanden, attityder och bemötanden när vi ringde beroende på vem vi utgav oss för att vara.

Två reportar på Sveriges Radio Sörmland ringde upp bostadsbolagen. Den ena utgav sig för att heta Sara Andersson och den andra kallade sig för Khalida Mohammed.

När "Khalida Mohammed" ringde upp bostadsbolaget Gunnar Graflunds Fastighets AB blev hon hänvisad till Årby, ett område där mindre än hälften har svensk bakgrund. Någon lägenhet i centrum fanns det inte, enligt bolaget. En halvtimme senare, när "Sara Andersson" ringde, fick hon erbjudande om en lägenhet centralt.

– Det faller sig på det här sättet i nio fall av tio, medger Harald Axling, vd:n på Gunnar Graflunds Fastigheter i Eskilstuna.

Lars Holm, Hyresgästföreningens ordförande i Eskilstuna, är upprörd över bostadsbolagens bemötande. Han anser inte att ett bostadsbolag kan rätta sig efter hyresgästernas önskemål om grannar.

– Det är fastighetsägaren som väljer hyresgäster. Uppfyller man alla andra kriterier som krävs, att man kan betala och så, ska man inte behöva behandlas på det här sättet, säger Lars Holm.

Peter Landin är vd på Torshällas kommunala bostadsbolag, som också gav olika svar beroende på om den som ringde hade utländskt namn eller svenskt. Han säger säger att han tänker ta upp det här och gå igenom rutinerna med de anställda.

– Vi måste ha samma och likartade värderingar genom hela företaget, säger Peter Landin.


Sara Choghrich
sara.choghrich@sr.se

Caroline Karlsson
caroline.karlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".