Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
strängnäs

Skarp kritik mot socialkontoret

Publicerat torsdag 7 oktober 2010 kl 15.18
Jag har trott att vår dokumentation fungerat bra, säger socialnämndens ordförande Tord Tjernström i Strängnäs.

Strängnäs kommun har fått skarp kritik av Socialstyrelsen för att man missat att hjälpa en 14-årig flicka som sökt hjälp hos socialtjänsten.
Nu ska kommunen se över hur man arbetar och det här blir ett pilotärende.

Tord Tjernström är ordföranden i socialnämnden i Strängnäs.

– Här får vi gå in och titta på hur rutinerna har följts upp. Är det någonting vi behöver ändra på för att det här inte ska hända igen? Jag har fram till idag trott att de varit bra och fungerat, säger han.

Kritiken mot kommunen handlar om att man inte har dokumenterat vare sig faktiska omständigheter, hur flickan och hennes familj faktiskt har det, eller bedömningar och beslut. Annica Westling är verksamhetschef:

– Jag är övertygad om att i de flesta av alla våra ärenden så sköter vi dokumentationen väl. I just det här fallet har vi ännu inte hunnit titta över vad det är som har brustit, säger Annica Westling, verksamhetschef på socialkontoret i Strängnäs.

Den 14-åriga flickan sökte hjälp för att komma hemifrån. Hon bodde hos mamma, som länge haft problem med missbruk och klarade inte av att ta hand om sin dotter.

Flickan slussades sedan mellan olika boenden, men det var inte till någon hjälp för henne. Hon skolkade och drack alkohol. Men trots det så utredde inte kommunen flickans drickande vidare.

Socialstyrelsen menar att flickan borde ha tvångsomhändertagits, enligt LVU, Lagen om vård av unga.

Men kommunen gjorde en annan bedömning.

– Det är alltid lättare att se vad man borde ha gjort efteråt, men i stunden med den information man har så fattar man naturligtvis ett beslut man tror på, säger Annica Westling.

Tord Tjernström är ordförande i socialnämnden och ägnar ärenden bara en liten tid. Han får en muntlig föredragning vid sittande möte och måste, innan han godkänner ett ärende, utgå från att politikerkollegorna i socialutskottet, som i detalj ska granska ett ärende och innan dess tjänstemännen, har gjort sitt jobb.

– Det finns inte tid att sätta sig in i detalj i ett ärende utan man får förlita sig på att tjänstemännen gör ett arbete som är både bra och rätt, säger Tord Tjernström.

Det är inte första gången, som Strängnäs socialförvaltning kritiseras för dåligt dokumentation och handläggning. Det hände senast för knappt ett år sedan och då gällde det ett ärende som rörde en vuxen person.

Hans Andersson
hans.b.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".