Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klart med skolflyg till Kjula

Publicerat lördag 9 februari 2002 kl 07.50
Mycket talar för att Lid Airs flygskola på Bromma flygplats flyttas till Eskilstuna och flygplatsen i Kjula. Bakgrunden är att Luftfartsverket och Stockholm stad kommit överens om ett nytt avtal om det framtida flyget på Bromma.
Luftfartsverket vill avgiftsbelägga den lätta trafiken på Bromma för att prioritera affärs- och reguljärflyg. Det innebär att det blir billigare för Lid Air, som driver flygskola på Bromma, att flytta därifrån. Avgörande förhandlingar mellan Lid Air, Luftfartsverket och Eskilstuna kommun kommer att påbörjas inom kort med sikte på en affärsuppgörelse. - Mycket talar för att Lid air flyttar, men inget avtal finns ännu, men det är naturligtvis avsikten, säger Jan Lönnborg, flygplatschef i Eskilstuna till Sveriges Radio Sörmland. Luftfartsverket har lovat Eskilstuna kommun att hjälpa till och underlätta flytten till flygplatsen, som ägs av försvaret. Verket har redan betalat en projektering av en ny uppställningsplatta för det civila flyget. Man har också lovat att stå för en del av investeringen på 2,5 miljoner, som det kostar att bygga den. Det innebär man på flygplatsen slipper släpa in och ut flygplan i hangar. Skolflyg på Eskilstuna flygplats i Kjula betyder förändrad verksamhet, men inte så mycket att miljön kommer att påverkas negativt, menar Jan Lönnborg. Förra året skrev han till försvarets generalläkare och ansökte om ändrad verksamhet, men något svar har han inte fått. - Inget definitivt svar, men det ska nog inte vara några problem. När det gäller kommunledningens visioner om ökat flyg i Kjula pågår arbetet med en miljökonsekvensutredning. På fredagen fortsatte arbetet med den och inom någon vecka ska en första remissutgåva vara klar. Den ska skickas till Länsstyrelsen som ska avgör om flygplatsen ska få tillstånd att utöka flyget från 11 000 flygrörelser till drygt 28 000 om året fram till år 2015. Det gäller allt från lättamt, medeltungt och tungt flyg. I beräkningarna finns reguljärt flyg med 16 starter eller landningar per dag. Fyra av dem med tyngre jetflyg.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.