Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SÖRMLAND

Blodprov räcker inte för att bevisa nykterhet

Publicerat fredag 25 februari 2011 kl 13.49
"Man kan inte ändra reglerna"
(1:44 min)

Dömda rattfyllerister som kör med alkolås kommer även i fortsättningen ha höga beviskrav på sig. Det säger Transportstyrelsen som svar på kritiken om alkolåsprogrammen.

Domen i Kammarrätten nyligen betyder inte att man måste ändra på några regler säger Johannes Dahlman som är utredare och jurist på Transportstyrelsen.

– Blodprov kommer inte att räcka som bevis.

– Det är en svår bevissituation man har.

Den som dömts för rattfylleri och installerar ett alkolås i bilen skriver under på att alla blås i alkolåset ska ge grönt ljus. Om man ens försöker starta bilen på fyllan dras körkortet in.

Eftersom det skulle kunna vara lätt att komma med bortförklaringar om att alkolåset lyst rött för att man ätit en likörpralin, till exempel, har Transportstyrelsen skrivit in i reglerna att alla misslyckade startförsök ska räknas som försök att köra onykter. 

Därför är föraren själv ansvarig för att hantera alkolåset enligt instruktionerna och till exempel skölja munnen om man ätit något strax innan man blåser.

För Tuula Mölldal i Eskilstuna reagerade alkolåset på cigarettrök. Det var tack vare att hon både hade blodprov som intygade hennes nykterhet och ett intyg på att alkolåset var felkalibrerat, som hon till sist kunde få rätt i Kammarrätten. Endast blodprovet hade inte räckt som bevis.

Till skillnad från i vanliga rättsfall gäller här omvänd bevisbörda - det ligger på föraren att bevisa att hon eller han har gjort rätt. Men enligt Transportstyrelsen är avtalet om alkolås en förmån för rattfylleristen, som annars skulle ha blivit av med körkortet från början.

När försöket med alkolåsprogram permanentas nästa år kommer reglerna mjukas upp och då kommer man sannolikt inte bli av med körkortet lika lätt, enligt Olof Stenlund, som är ansvarig för det nya programmet på Transportstyrelsen. Men han säger att det är svårt att ändra på reglerna redan nu.

– Idag gäller andra regler och man kan inte ändra reglerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".