Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sörmland

Fel på järnvägen fixas inte i tid

Publicerat måndag 18 april 2011 kl 05.30
"Det är förskräckligt"
(2:54 min)
Det dröjer när felrapporterade järnvägar ska lagas. Foto: Hans Andersson/Sveriges Radio.

Mer än hälften av de fel som upptäcktes förra året när säkerheten kontrollerades vid de sörmländska järnvägarna fixades inte i tid. 

– Jag tycker att det är förskräckligt. De vill ju att man ska utnyttja tågen och tänka på miljön, säger resenären Marianne Högberg.

Sveriges Radio har gått igenom de nästan 80 000 anmärkningar som rapporterades till Trafikverket för 2010. Och Sveriges Radio Sörmland har tittat på felrapporteringen för femton bandelar som helt eller delvis finns i länet. Av den statistik som Trafikverket sammanställt för förra året så kom det in drygt 2 000 anmärkningar på säkerheten. 59 procent av anmärkningarna gjorde man inget åt, inom de tidsramar som Trafikverket föreskriver.

Det blir förseningar, det försämrar driften om det inte underhålls i tid och det kan vara en fara för trafikanterna. De vanligaste anmärkningarna gäller kontaktledningar, spårväxlar och räls.

Förra året noterades 64 akuta ärenden, som måste fixas omedelbart eller senaste inom 2 dagar. Det är på de bansträckor i Sörmland som vi har tittat på. Och nio av dem klarade man inte av i tid. För sju av dem behövdes en vecka för att fixa och två fall tog det ännu längre tid.

Men det är för de andra 1843 anmärkningarna i Sörmland, som det inte är lika bråttom med, där åtgärderna dröjer som längst. Av de 190 anmärkningar som borde ha fixats inom två veckor, så dröjde 58 ärenden, 30 procent, längre än vad Trafikverket föreskriver. Och av de drygt 1600 ärenden som kunde vänta upp till tre månader, så var det drygt tusen ärenden, 64 procent, som inte höll tiden som Trafikverket satt upp.

Trafikverket delar in anmärkningarna i sådana som måste klaras av inom två dagar, två veckor eller tre månader . Det finns också ärenden som det inte gör något om det dröjer. Bara det är klart till nästa besiktning. Enligt Trafikverket går det att göra undantag från reglerna om besiktningsmännen bedömer att det går att skjuta på underhållet.

Järnvägarnas besiktigas fortlöpande av de företag som sköter underhållet på uppdrag av Trafikverket. Infranord, som är statligt ägt, är störst i landet med 3000 anställda.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".