Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Trosa

Dödsolycka på E4:an utreds

Publicerat tisdag 19 april 2011 kl 11.00
"Det var sämre än vinterväglag"
(1:33 min)
Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio.

Åklagare utreder nu vem som bar ansvaret för dödsolyckan med en motorcykel på E4:an utanför Vagnhärad i augusti förra året, då en man i 50-årsåldern omkom. 

Det är Sveriges Motorcyklister, SMC, som polisanmält Trafikverket och entreprenören NCC för vållande till annans död. SMC anser att den hala asfalten var orsaken till olyckan.

Maria Nordqvist, internationell sekreterare på Sveriges Motorcyklister,har bland annat låtit väg- och transportforskningsinstitutet utreda hur hal asfalten var på olycksplatsen.

– Friktionsexpertens utlåtande säger att det man uppmätte på den här platsen motsvarade halkbana och det var sämre än vinterväglag, säger Maria Nordqvist, och den som för organisationen utrett den tragiska händelsen.

Enligt SMC:s Maria Nordqvist var det känt att asfalten som lagts ett par månader tidigare blivit mycket hal i augusti - efter den varma sommaren och påföljande regn.

– Dels fick Trafikverken en anmälan om att det var hala partier på E4:an och sedan skedde det några olyckor under ett par veckor och ändå satte man inte upp några varningsskyltar utan det gjorde man först när den här dödsolyckan hade skett, säger Maria Nordqvist.

Enligt källor på Bygg- och anläggningsjätten NCC, som gjorde beläggningsarbetena åt Trafikverket är det som hänt med asfalten unikt.

Arbetena var klara i början av juni och slutbesiktning gjord. Men först i augusti dök problemen upp. I övrigt vill NCC inte kommentera - med hänvisning till pågående polisutredning.

På Trafikverket säger sektionschefen Krister Ydrevik att det inte fanns något som tytt på att vägytan var hal.

--Den besiktigades i samband med utförandet och det fanns inga indikationer om att det skulle bli några problem. Den så helt normal ut, säger Krister Ydrevik.

Och han förnekar att ansvariga på trafikverket tagit del av de varningar som trafikanter slagit larm om:

– Det hade vi inte fått någon kännedom om, säger han.

Polisen inledde i samband med olyckan ingen förundersökning, men efter anmälan från Sveriges motorcyklister utreds nu alltså ansvaret.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".