Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
sörmland

Glest om ställen att tanka biogas

Publicerat fredag 22 april 2011 kl 11.25
"Det behövs fler biogasmackar"
(3:22 min)
Kjell Thörne måste köra sin taxi från Strängnäs till Eskilstuna för att tanka biogas. Foto: Hans Andersson/P4 Sörmland.

Det är ont om tankställen för biogas i Sörmland. I bara tre av kommunerna, Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping, kan bilister och bussförare tanka biogas.

– Det skulle behövas betydligt fler tankställen för biogas, säger Gunwor G Ericsson Ericsson  miljöpartistisk riksdagsledamot, som själv kör gasbil.

– Det behövs ett investeringsstöd för att komma igång i uppstarten, tillägger hon.

Det statsbidrag som gavs för att bygga nya biogasmackar försvann vid årsskiftet.

Det finns runt 500 biogasbilar i länet och det är en tredubbling mot de 150 som fanns för fem år sedan och ökningen har varit störst de senaste åren.

Flaskhalsen är produktionen av biogas, som är för liten och därför har man också fått dryga ut med inte lika miljövänlig naturgas. 2009 var en fjärdedel av den fordonsgas som såldes i Sörmlands län naturgas, enligt intresseorganisationen Biogas Öst.

Men vid årsskiftet räknar man på Eskilstuna Energi och Miljö med att ha fått igång en ny och större produktion av flytande biogas och då ska alla stadsbussar helt gå på biogas, säger man. Det är ett politiskt krav på bussbolaget som kör.

I Valla utanför Katrineholm har man satt igång en gasproduktion som ska motsvara en årsförbrukning av bensin på tre miljoner. Men den gasen skickas direkt till Stockholm där det ofta är brist på gas till bilar och bussar.

Det finns utrymme för att öka produktionen i Sörmland av gas som fungerar som bilbränsle främst genom gödsel från lantbruket och då kanske antalet tankställen ökar.

Kaj Wågdah, miljöpartist, som också försörjer sig med att driva miljöprojekt är en av nio delägare i ett nytt företag som planerar att från gödsel producera biogas i Strängnäs främst för bussdepån där och det nya bolaget hoppas kunna förse även kommunens fordon eller taxi med biogas.

– Vi hoppas ju kunna sätta upp ett publikt tankställe, så att även Strängnäsborna kan köra på biogas, säger han.

Bakgrund:

Fordonsgas består av biogas, naturgas eller kombinationer av de båda och är ett renare bränsle än bensin och diesel. Gasen är till största delen metan, skillnaden består i hur den produceras.

Biogas är förnybart och tillför inte någon ny koldioxid. Naturgas är ett fossilt bränsle som påverkar miljön. Under åren har andelen biogas i fordonsgas ökat. Under år 2009 var andelen biogas över 60 ( Källa: Gröna Bilister).

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".