Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SÖRMLAND

Var sjunde slappar för mycket

Publicerat måndag 9 maj 2011 kl 15.25

Var sjunde Sörmlänning har en stillasittande fritid, vilket innebär att de är fysiskt aktiva mindre än två timmar per vecka på fritiden.

De löper därmed en ökad risk att drabbas av bland annat hjärt-kärlsjukdomar, benskörhet och typ-2 diabetes. Det visar en ny sammanställning som Statens folkhälsoinstitut gjort.

Djamila Jortikka, som är processledare för Hälsofrämjande landsting på vårt landsting säger att genom att vara fysiskt aktiv i minst en halvtimme varje dag ökar vi chansen att må bra nu och i framtiden.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, är stillasittande den fjärde vanligaste orsaken till förtida död i höginkomstländer. Ny forskning visar dessutom att långa stunder av stillasittande kan vara en riskfaktor oavsett hur fysiskt aktiv man är i övrigt.

– Det kan vara svårt att hitta bra vanor i vardagen, men det krävs inte så mycket för att man ska kunna minska sitt stillasittande och få in mer rörelse.

– Samtidigt har samhället en viktig roll i att skapa förutsättningar för fysisk aktivitet. Exempelvis kan kommunerna underlätta genom att satsa på gång- och cykelvägar, motionsslingor och belysning, säger Pia Lindeskog, chef för avdelningen för levnadsvanor och livsmiljö på Statens folkhälsoinstitut.

Tips från landstinget för mer rörelse:

  • Fånga vardagsrörelsen. Gå eller cykla till affären, ta en promenad på lunchen och ta trappan istället för hissen.
  • Kliv av tidigare. Om du åker buss, tåg eller bil - gör promenaden till en vana genom att gå av en hållplats tidigare eller ställa bilen några kvarter bort.
  • Var aktiv på helgen. Promenera i en park, jobba i trädgården, ta en cykeltur eller rensa förrådet. Ofta är det lättare att få tid till fysisk aktivitet på helgen.
  • Testa stegräknare eller aktivitetsdagbok. Att se hur många steg man har gått eller skriva ner sina aktiviteter kan öka inspirationen.
  • Pausgympa. Ta korta pauser när du sitter framför datorn eller tv:n så att du inte sitter stilla för länge i ett svep.

Så många rör sig mindre än två timmar i veckan:

Stockholms län 15 %

Uppsala län 14 %

Södermanland 15 %

Östergötland 14 %

Jönköpings län 13 %

Kronoberg 11%

Kalmar län 14 %

Gotland 11 %

Blekinge 13 %

Skåne 13 %

Halland 12 %

Västra Götaland 14 %

Värmland 13 %

Örebro län 12 %

Västmanland 13 %

Dalarna 12 %

Gävleborg 14 %

Västernorrland 14 %

Jämtland 11 %

Västerbotten 13 %

Norrbotten 15 %

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".