Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
sörmland

"Skolk i betyg kan drabba utsatta elever"

Publicerat onsdag 11 maj 2011 kl 13.21
"Det känns inte bra, de har redan problem"
(1:34 min)
1 av 4
Åttondeklassarna Hawa Kasili och Parvin Danishmand sågar regeringens planer på skolk i betyget. Foto: Petra Levinson/P4 Sörmland.
2 av 4
Sjundeklassarna Milad Kais, Sammy Gerd, Lukas Åteg och Robin Hedman.
3 av 4
4 av 4
Rektorn Peter Estberg.

Att införa skolk i skolbetyget är inte rätt lösning på problemet med frånvaro i skolan. Det menar flera av Lärarförbundets lokala ordföranden i Sörmland, med anledning av att regeringen tänker införa skolk i betyg.

Skolk i betygen är fel väg att gå, anser Christer Wesström, Katarina Hallin och Marianne Briese, ordföranden för Lärarförbundens lokalavdelningar i Nyköping, Katrineholm respektive Strängnäs.

-- Det är ju någonting som gör att eleven inte är på lektionerna och då måste man jobba med det, säger Marianne Briese.

Peter Estberg, som är en av rektorerna på Stålforsskolan i Eskilstuna, håller med om att det är viktigare att jobba med orsakerna till skolket.

– Det finns skäl som handlar om hur man har det hemma och hur hemsituationen ser ut. Elever som inte vill gå till skolan för att de vill ha koll på vad som händer hemma. Det kan vara alltifrån missbruksproblematik till problematik med att relationerna inte funkar så bra, att det är bråkigt, säger Peter Estberg.

Han säger att en del elever stannar hemma från skolan för att de är oroliga för sina småsyskon eller för att de försöker ta hand om en förälder som dricker eller missbrukar droger.

– Det känns såklart inte bra att märka ut det i betyget. De har redan ett problem, det är det vi ska försöka hjälpa dem med, säger han.

Regeringen är nu överens om att införa skolk i betyget från och med nästa höst, och det ska gälla från sjätte klass. Men det ska inte finnas med i slutbetyget, bara i terminsbetygen.

Bland högstadieeleverna på Stålforsskolan är åsikterna blandade.

– Jag tycker det är bra så föräldrarna får veta hur mycket man har skolkat och inte, så att man kan få ta en diskussion hemma, säger Robin Hedman, som går i sjuan.

– Tänk om man skolkar mycket och föräldrarna blir arga. Det skulle inte vara bra, säger Hawa Kasili, som går i åttan.

Niondeklassaren Benaz Josef säger att en del elever skolkar för att de är hårt hållna hemma.

– Ifall man inte får gå ut så påverkar det också att man skolkar.

Vad händer om deras föräldrar får veta att de skolkar?

– Då blir de arga och gör kanske värre saker.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".