Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Över hälften av SOS-samtalen fel

Publicerat måndag 25 februari 2002 kl 11.52
55% procent av samtalen till SOS larmcentral i Sörmland är felringningar. Många ringer fel och ber larmcentralerna koppla vidare samtal, eller förväxlar numret med nummerupplysningen. - Ett annat stort problem är skolungdomars busringningar, säger Tomas Falkeborn, som är driftchef för SOS-centralen i Eskilstuna.
Problemet finns över hela landet och i ett försök i Skåne har SOS-företaget infört en fördröjning på 5 till 6 sekunder på larmnumret 112. På den tiden hinner samtalet väljas bort om det tolkas som onödigt. Samtidigt blir systemet mer känsligt för felslagningar från den som verkligen är i nöd, men SOS Alarm hävdar att fördelarna överväger.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.